Belastingen

Hey, hoe zit dat nu met de btw?

Belastingen. Makkelijker kunnen we het niet maken. Of was het leuker kunnen we het niet maken? Hoe dan ook. Het blijft voor veel ondernemers een heet hangijzer. Dit komt omdat er vaak niet duidelijk is hoeveel je nu moet betalen en waarvoor. Maar ook omdat verschillende belastingen met elkaar worden verward.

Meerdere soorten belasting voor ondernemers

Er zijn meerdere soorten belasting. Zoals:

  • Inkomstenbelasting
  • Belasting Toegevoegde Waarde (btw of ook wel omzetbelasting)
  • Vennootschapsbelasting
  • Dividendbelasting
  • Loonbelasting en premie volksverzekeringen

Met de eerste 2 belastingen hebben de meeste ondernemers te maken. Soms worden deze twee verschillende belastingen als één gezien. Daarom leek mij het goed om er eens over te schrijven. Let op! Het is droge kost. Sorry, maar het is goed dat je dat weet. En ik vind trouwens dat je als ondernemer echt het verschil wel moet weten. En het helpt je ook nog eens om je stress te verminderen. Kennis en inzicht zorgen nu eenmaal voor rust.

De blauwe envelop op de deurmat

Dan kom je thuis en zie je een blauwe envelop op je deurmat liggen. Blijf je dan lekker chill? Of krijg je een wegtrekker? Hoe vervelend is dat, elke keer weer die onzekerheid. Moet je nu wel of niet belasting betalen? En als je dan moet betalen, hoeveel dan? Toch hoeft het niet een hele grote onzekere factor te zijn. Het is een kwestie van je erin verdiepen. En dat doen we niet, omdat het ingewikkeld is. Daarom ga ik proberen het te versimpelen voor je.

Wat is nou Inkomstenbelasting?

Inkomstenbelasting wordt berekend over je inkomen. Niet meer en niet minder. De belastingdienst verdeeld inkomen in drie categorieen, die ze boxen noemen. Onder elke box valt dan een ander soort inkomen.

  • Box 1 Inkomen uit je werk en je huis (denk aan salaris en/of winst, uitkeringen)
  • Box 2 Inkomen uit aanmerkelijk belang (bijvoorbeeld wanneer je aandelen hebt in een bedrijf)
  • Box 3 Inkomen uit sparen en/of beleggen (bijvoorbeeld de rentevergoeding op hoog spaarsaldo, rendement op je beleggingen)

De belasting in box 1 werkt voor ondernemers anders dan voor werknemers. Voor een werknemer is het duidelijker wat deze belasting zal zijn. Het salaris staat meestal vast en de werkgever draagt de belasting al af. Voor een ondernemer ligt dat anders. Het is niet altijd mogelijk om van te voren je winst in te kunnen schatten, waardoor het lastig is om te bepalen wat je moet gaan afdragen.

Hoeveel je uiteindelijk aan belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van je winst. Je kunt op de site van de belastingdienst deze tarieven terugvinden.

En aftrekposten, wat houdt dat dan precies in?

Wanneer je ondernemer bent, heb je recht op (extra) fiscale voordelen. Dit betekent dat je de winst mag verlagen met bepaalde bedragen. Dit noemen ze aftrekposten. Je moet wel als ondernemer worden gezien door de Belastingdienst.

Wanneer de Belastingdient je een ondernemer vindt, dan heb je recht op de volgende voordelen: (dit noemen zij aftrekposten)

  • Zelfstandigenaftrek
  • Startersaftrek (indien je starter bent)
  • Mkb winstvrijstelling

Je mag deze voordelen aftrekken van je winst. Dit verlaagt dan je inkomen. Waardoor je vervolgens minder Inkomstenbelasting betaalt.

Naast deze belasting betaal je dan ook een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. Dit is een percentage dat jaarlijks wordt vastgesteld tot aan een maximum bedrag. Ook dit kun je teruglezen op de site van de Belastingdienst

By the way, hoe zit het nou met btw?

Ben je er nog bij? We begonnen dit blog omdat je wilde weten wat nou dan btw is. Komt ie.

Als ondernemer lever jij een dienst op product. Je voegt waarde toe aan de economie. Hiervoor ontvang je geld. Dat is jou omzet. Over deze omzet moet je een percentage aan belasting betalen (op enkele uitzonderingen na). Dit noemen ze Belasting Toegevoegde Waarde (BTW). Klinkt al meer bekend denk ik zo.

BTW staat helemaal los van de Inkomstenbelasting. Want het gaat hier niet over je inkomen, maar over je omzet. Deze BTW ben je verschuldigd op het moment dat jij je factuur aan klanten stuurt. En vervolgens geef je elk kwartaal aan De Belastingdienst door hoeveel je gefactureerd hebt en draag je de verschuldigde BTW af. Zoals jij facturen verstuurt, doen andere ondernemers dat ook. De BTW die jij aan hen betaalt zullen zij ook afdragen aan de belastingdienst. Zo is het circkeltje rond.

Deze betaalde BTW mag jij dan weer in mindering brengen op de BTW die jij verschuldigt bent aan de Belastingdienst. (zakelijke bedragen dan hè?!) Het verschil draag je elk kwartaal af aan de Belastingdienst. Je weet ook precies wat je moet afdragen.

BTW is een beetje een vreemde eend in de bijt.
Eigenlijk ben je niet meer dan een depot voor de Belastingdienst. Je bewaart het geld voor hen gedurende een kwartaal. Het is dan ook handig de ontvangen btw te reserveren, zodat je het ook makkelijk kan betalen.

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant

No items found.